EXPERIENCE INTERVIEW : UPNM Interview 2013

19:34

Salam, harap sudi baca entri yang aku rasa memori yang sweet tahun ini (2013)
For your information , SI baru jer beberapa hari lepas pergi interview UPNM.
Uol knows about UPNM??
Erm, UPNM stand for Universiti Pertahanan Nasional Malaysia.
Nampak tak? apa yang aku bold kan tu PERTAHANAN. Makna yer, of course la ada kaitan dengan Tentera -ATM (Angkatan Tentera Malaysia)
Sesiapa yang nak tahu lebih lanjut pasal UPNM ini. Boleh check website diorg -sini

Hahaha.. kawan2 aku semua tergelak (terbahak2) when I talk to them yang aku dapat UPNM. Herghhh..(Bengang) Aku tahu la aku nie tak layak. Tapi, aku dapat la tawaran pergi and I was experience of interview UPNM. KAU HADO???

Hahaha..sebenarnya kekuatan Fizikal jer tak penting tapi kena seiring dengan Mental & Fizikal. Sebab macam2 dugaan akan kita tempuh kelak. ~tetibe
My Lucky ID NUMBER:)

Okay.. go on to my experience..:)
Waktu aku daftar @ Kem Terendak, Melaka. Ada Pegawai  ATM tanya nak interview Pegawai Kadet or Pelajar Awam?? Aku dengan tercengang2 fikir =.=?? ak jawab dengan nada yang sopan NTAH,cik
Sebab apa yang aku tahu, aku nak pergi interview jer. LOL

After that, Orang2 ATM nie suruh naek truck. aku naik jela. sebab dah tahu dah akan naek truck.
Sampai jer Dewan dia, My eyes terbeliak sebentar..haha. Ramai nak mampos manusia-manusia!! and Majoriti Pelajar Lelaki la.

Sebenarnya, aku saje2 jer nak cuba nasib pergi interview nie. Wanted to  get the experience. Hihi. lagipun ini jer yg UPU bagi offer to me.
Course yang aku mintak/dapat ialah ASASI KEJURUTERAAN DAN TEKNOLOGI.
gempakkan Asasi. Poyo semua tu..
N then, ak bersemangat nak study at UPNM because aku tahu yang Pegawai Kadet yang belajar dekat UPNM akan dapat GAJI. What?? Best kan. Kayo pak cik.( dah research awal2 dah pasal UPNM ini before go to interview). Dengar citer banyak jugak elaun yang akan dapat kalau kita jadi pegawai kadet tapi yang sakitnya kita kena pergi kawad setiap hari & aktiviti ketenteraan yang lain. Lagi satu yang best pegawai kadet fully sponsor tau-Fees, Makan&Minum, Pakaian,etc.(kalo xsilap).
Tapi kalau kita pilih Pelajar Awam, tiada apa aktiviti ketenteraan dan fees bayar sendiri la/PTPTN.

Herm, nak dipendekkan cerita..
AKU DENGAN RASA BANGGANYA TELAH GAGAL dalam interview tersebut.
xper la bukan rezeki aku. lagipown maybe itu bukan tempat aku..Yezz (pada hakikatnya gembira sangat disingkirkan) dan okay la dari budak yg tarik diri-PENGECUT

Around Interview
AKU bertahan 4hari dr /10 hari.. Okay la tu kan.hehe
Problem aku time Medical sebab tak pass the criteria

FYI, Cerita hot ni nak dengar tak?? Kami semua telah dibogelkan. What??
Erm, bdk2 UPNM yang akan di interview kena buat medical dulu-untuk check kita ini sihat walafiat ke tak.
Of course la, nak jadi ATM kena la SIHAT & CERGAS.
Time check tu, tiada seurat benang pown ada kat tubuh badan kita kecuali nametag. Ofcos la malu nak mampus kan. Doktor akan check testical part (for lelaki la) and (for girl) I am not sure Doktor check apa. hahaha.
Tapi korang jangan segan sebab Doktor nak check kesihatan bukan nak rogol korang hahah. At least kita boleh tahu apa kita sakit.


Frienship
SI ingin ringkaskan perjalanan yang sempat SI lalui.. (kang citer panjang2 boring)
  • 1st day : Check BMI, Height, Weight, and Mata ( no spectacle)- Yang Rabun ramai yg tersingkir time test ini.
  • 2nd Day : Check blood & urine (just for check, Are U HIV, drug??)
  • 2nd Day & 3rd Day : Medical check-full body #naked : Jangan risau dilakukan oleh Dr. Profesional (tapi hakikatnya mulut macam hampeh.sori Dr. ), 1) Kawad dlm keadaan naked, 2) Pumping naked, Check ur tuttttt.. (back)>nak check ada buasir ke tak/ kena K-pak.. (harap jgn bayangkan), 3)Check ur testis to check> Are You NORMAL or not?? hehe actually nak check ada angin pasang ke tak, 4) Check ur FOOT (no flat foot) and 5) Check Xray (time ini aku kantoi sebab DR. cakap my backbone problem-ALOHOSIS  
 p/s: Before check korang akan kena EXERCISE NON-STOP (xcukup nafas aku time tu n dah la buat time tengahari terik) & Just for Lelaki2 Macho dkat luar sana, jangan la Segan nak Naked sbab korang akan masok 6org 1bilik-Rahsia anda dikongsi bersama.hehe.
  • 2nd Day & 3rd Day : Ujian bertulis ( Banyak tanya pasal ATM, prepare la awal2 siapa nak jadi Pegawai Kadet UPNM)
  • 4th Day : Perjalanan pulang BALIK KAMPUNG HALAMAN.huhu. Kalau yang lepas health check tak silap you go to fitness test. Apa yang SI tau, fitness test nie susah gila nak pass sebab kena cukup time estimate yang diorang tetapkan utk pass.
MY FRIENDS:)


    Last, aku nak cakap CONGRATS la kepada kawan2 semua yang dapat jadi Pegawai Kadet UPNM. Harap dapat berjumpa lagi & Berjaya Di Luar Sana.

    =BERKORBANLAH DEMI TANAHAIR=
    =WE LOVE MALAYSIA=

    You Might Also Like

    0 comments

    Like us on Facebook